محل تبلیغات شما

ست پیچ و دیگر اتصال دهنده ها جهت حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن این وسائل در کاربردهای حساس می‌باشد. در ساخت اسکلت فی پیچ و مهره به طور کلی آزمایش های زیر برای ست پیچ و مهره و واشر انجام می شود:

  • آزمایش های ابعادی
  • آزمایش های متالوژیکی
  • آزمایش های مکانیکی
  • آزمایش های شیمیایی و پوشش مقاوم خوردگی
  • آزمایش‌های غیرمخرب

آزمایش های ابعادی و نیز متالوژیکی در هنگام تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده انجام می شود. آزمایش های مکانیکی پس از تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده یا آزمایشگاه های مقاومت مصالح انجام می گیرند. آزمایش های مکانیکی برای مهندسان طراح و بازرسان دارای اهمیت می باشد. به طور کلی آزمایش های مکانیکی شامل آزمایش های کشش، سختی سنجی و ضربه می شود. آزمایش کشش خود شامل سه نوع آزمایش می شود که عبارتند از : آزمایش بار گواه، آزمایش کشش گوه ای بر روی نمونه ی کامل و ازمایش کشش بر روی نمونه ی ماشین کاری شده.

تست پیچ اسکلت فی

شکل ۱ – تست پیچ اسکلت فی

در حال حاضر استانداردهای تولید پیچ بر اساس BS  و DIN  در کشورهای اروپایی با استاندارد EN/ISO  جایگزین شده است؛ اما همچنان در کشور ما برای تولید پیچ از استاندارد آلمانی DIN  جهت بازرسی ابعادی پیچ استفاده می‌شود.

این تست ها شامل سرویس‌های ابعادی برای تایید دقت اندازه‌گیری و بازرسی مخرب و غیرمخرب برای شناسایی ناپیوستگی ها و عیوب جوشی و ف پایه است.

تست مکانیکی پیچ اسکلت فی

شامل:

 تست پیچ - تست کششی

شکل 2- تست پیچ – تست کششی

  • تست سختی سنجی
  • تست نفودپذیری مغناطیسی
  • تست برش دوبل
  • تست مقاومت تسلیم
  • کشش محوری و گوه‌ای
  • تست بار آزمون
  • تست خستگی کششی
  • تست نوار مخروطی
  • تست صافی
  • تست پارگی تنشی
  • تست خزش
  • تست شکنندگی هیدروژنی / دوام تنشی

تست متالوژیکی پیچ اسکلت فی

  • تست macro-etch
  • جریان دانه بندی

تست پیچ - تست متالوژی

شکل 3 – تست پیچ – تست متالوژی

  • تست ریزساختار
  • ابعاد دانه بندی
  • ضخامت لایه‌ای
  • آلودگی سطحی
  • تست  Alpha case
  • تست مقدار کربن و کربن زدایی
  • ریز سفتی

بازرسی ابعادی و  تست پیچ

  • بازرسی رزوه پیچ داخلی و خارجی

شیمیایی

  • تحلیل ICP

تست پیچ - تست شیمیایی

شکل 4 – تست پیچ – تست شیمیایی

  • تحلیل AES
  • همجوشی گاز خنثی برای هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن
  • روش احتراق یا اکسیده شدن برای سولفر و کربن
  • PMI
  • تست FTIR
  • اسپری نمک

استانداردهای روش‌های تست پیچ اسکلت فی

·         ASTM A370

 

·         ASTM A962

·         ASTM E112

·         ASTM E340

·         ASTM F2328

·         ASTM F606

·         ASTM F835

·         SAE J429

·         SAE J995

·         ISO 898-1

·         ISO 898-2

 

·         NAS 1069

·         NASM-1312-1

·         NASM-1312-5

·         NASM-1312-6

·         NASM-1312-8

·         NASM-1312-11

·         NASM-1312-12

·         NASM-1312-13

·         NASM-1312-

  • آزمایش ضربه: در آزمایش ضربه برای تست پیچ که به آن تاب نمونه ی زخم دار نیز می گویند، یک نمونه از مصالح مورد استفاده را برداشته، به کمک دستگاه پاندول دار و سقوط آزاد پاندول، قطعه شکسته شده و میزان انرژی جذب شده ی آن را اندازه گیری می‌کنند. آزمایش ضربه برای پیچ اجباری نیست اما در صورت امکان باید آن را انجام داد.
  • آزمایش کشش: این آزمایش از آزمایش های بسیار معمول باری پیچ می باشد. در آزمایش کشش، پس از بستن کامل پیچ با یک مهره از رده ی مقاومتی بالاتر بر روی دستگاه کشش، با سرعتی مناسب پیچ تا حد تنش تسلیم زیر کشش قرار گرفته و سپس به مدت ده ثانیه در همین حالت باقی می ماند سپس بار کششی از روی پیچ برداشته می شود. در این آزمایش هیچ گونه شکست یا افزایش طول همیشگی در پیچ نباید وجود داشته باشد.
  • آزمایش کشش گوه ای: پس از آزمون کشش این آزمایش بر روی پیچ انجام می شود. اام آیین نامه برای انجام آزمایش کشش بر روی نمونه ی کامل و واقعی پیچ و مهره ی استفاده شده در پروژه است، مگر در مورادی که محدودیت ظرفیت دستگاه آزمایش وجود دارد و یا طول پیچ خیلی کوتاه است که در این حالت از نمونه ی ماشین کاری شده استفاده می شود. در این آزمایش باید دست کم به مقدار چهار رزوه ی کامل از  پیچ بین فک های دستگاه قرار بگیرد. حداکثر سرعت دستگاه نباید از mm/min 25 بیشتر باشد. شکست به وجود آمده تنها باید در بدنه ی پیچ باشد و در صورت بروز شکست در محل اتصال سرپیچ به بدنه، حتی اگر به مقاومت مورد نیاز نیز رسیده باش، نمونه مورد پذیرش نیست. این شکست در پیچ های ساخته شده به روش فورج گرم بیشتر مشاهده می شود و بر همین اساس تا حد امکان باید از پیچ های ساخته شده به روش فورج سرد استفاده شود
  • آزمایش سختی سنجی: این آزمایش در رده ی آزمایش های غیرمخرب پیچ بوده و برای آگاهی از میزان سختی قطعه و برابری آن با مقدار استاندارد انجام می شود. سختی سنجی برای بخش انتهایی، سطح صاف بدنه و سطح صاف سرپیچ انجام می شود. به طور کلی از سه روش برای آزمون سختی سنجی استفاده می شود که عبارتند از: روش برینل، روش راکول و روش ویکرز.

بازرسی فنی جرثقیل های کانتینر بر

بازرسی فنی انواع جراثقال های کانتینربر

تست بروش ذرات مغناطيسي

آزمایش ,های ,پیچ ,ی ,تست ,nasm ,می شود ,آزمایش های ,nasm 1312 ,– تست ,تست پیچ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هنرستان حرفه ای معتمد